• JOULUKUUN 13.-15. – Kehonhuollosta

    On ollut tässä pari päivää niin minuuttiaikataulua ja eestaasympärimenoa, että jäänyt nyt pari luukkua joulukalenterista väliin. Sori siitä! Pistetään hyvitykseksi arvonta, josta voi voittaa kehonhuoltosetin! Osallistumiseen vaaditaan vain reagointi Facebookissa Vimma Trainingin sivuilla  tähän postaukseen. Voit myös kommentoida alle tai laittaa meiliä vilma@vimmatraining.fi .

    Kehonhuollon tulisi kuulua jokaisen treenavan harjoitusohjelmaan.  Tähän yksi kelpo apu on foam roller, putkirulla, joka on jo varmasti tätä nykyä yhä useammalle ainakin nimeltä tuttu kapistus. Kyseessä on siis erinomainen ns. itsehierontaväline, jolla pienellä vaivalla voidaan hoitaa kehon jumeja. Lihaksia ympäröivät faskiat, lihaskalvot, ihan siis samanlaiset kalvot, jotka esimerkiksi joulukinkusta poistetaan ennen uuniin törkkäämistä. Jos nämä kalvot ovat kireät, ei lihaskaan toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Rullailulla pyritään saamaan näitä kalvoja rennommiksi ja sitä kautta parantamaan kropan liikkuvuutta, venyvyyttä sekä voimantuottokykyä ja nopeuttamaan palautumista treeneistä. Se myös edesauttaa lihaskalvojen aineenvaihduntaa.

    Etureidet saa kyytiä

    Rullaa voidaan hyödyntää myös kropan lämmittelyssä ennen treeniä, jolloin kannattaa pitää rullailut lyhyinä, muutamassa sekunnissa/lihas. Tämä sääntö pätee myös treenin jälkeiseen rullailuun. Omana treeninään rullailua voi tehdä pari kertaa viikossa ja tällöin pidempiä pätkiä, muutaman minuutin per lihas. Tällöin kannattaa lämmitellä hieman tekemällä alkuun hieman hellempiä sivelyitä ennen siirtymistä kovempaan käsittelyyn.

    Itse tutustuin foam rolleriin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten Mäkelänrinteen kehonhuoltotunnilla. Kun siinä pisti koko painonsa rullan päälle ja lähti etureisiä rullailemaan, niin kyllähän se tuntui kuin talikolla oltaisi revitty lihaksia kropasta irti. Alkuun voi siis tuntua pahalta, varsinkin jos omatoimisesta kehonhuollosta tai hierojavisiitistä on aikaa. Epämukavalta saa tuntua, mutta suoraa kipua ei pidä sietää. Varoen, kokeillen ja pikkuhiljaa kovemmin, samalla yrittäen pitää lihakset rentoina, niin hyvä tulee. Jos vielä muistaa hengittää, niin vielä parempi! Suoraan mustelmien ja vammojen päältä ei kannata rullailla kuten ei myöskään suoraan luiden päältä, esimerkiksi polvi ei hyödy rullailusta mitenkään.

    On myös oiva hattu.

    Jäin oikeastaan kerrasta koukkuun rullailuun, sen verran tehokkaalta se tuntui jo sen ensimmäisen talikointikerran jälkeen. Nykyään, jos kehonhuolto on jäänyt vähemmälle, niin kyllä sen aika pian alkaa kropassa tuntea kankeutena ja erilaisina jumeina. Joku sanoi joskus, että jos itse rullailee, ei tarvitse käydä hierojalla. Tätä en ihan allekirjoita, etenkään, jos treenaa ja urheilee paljon, mutta kun harva meistä viikottain siellä hierojalla käy, on rulla halpa ja helppo tapa pitää huoltaa kehoa niiden hierojakertojen välilläkin.

    Arvottavaan settiin kuuluu foam roller sekä kaksi hierontapalloa. Palloilla saa mukavasti esimerkiksi jalkapohjia auki, jotka näin liukkailla keleillä ja pikkujoulujen korkkari-iltoina menevät helposti tinttaraan. Osallistuminen päättyy maanantaina 18.12. klo 12 ja voittajalle ilmoitetaan vielä samana päivänä henkilökohtaisesti.

     

    Rentoa perjantaita!

    Vilma

    //

    Instagram @vimmalindqvist

    Facebook

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *