• JOULUKUUN 4. – Hima-HIIT

    Aina on aikaa HIIT-treenille! HIIT eli high intensity interval training on nimensä mukaisesti kovan intensiteetin intervallitreeni, jossa työaika ja lepoaika vuorottelevat. Tehotreeni, jossa syke saa nousta lähelle maksimia ja hiki lentää. HIIT parantaa sydämen toimintaa ja se on erittäin tehokas tapa polttaa rasvaa, sillä buustaa aineenvaihduntaa ja rasvaa palaa vielä pitkään treenin jälkeenkin.

    HIIT-treenin kesto voi olla 10-30 minuuttia, sen pidempää ei oikein kannata tehdäkään, intensiteetti kärsii. Et tarvitse välttämättä mitään sen kummempia välineitä, kehonpainoliikkeitä riittää! Suurin kahvakuulabuumi taitaa olla jo ohi, mutta jos kotoa se kuula vielä löytyy, niin se mukaan vaan! Itse tykkään esimerkiksi etuheilautuksista HIIT-treeneissä, koska niissä koko kroppa joutuu töihin. Myös erilaiset hypyt, pomppimiset ja vaikkapa hyppynarulla hyppiminen toimivat, luusto rakastaa, kun se joutuu koville.

     

    HIMA-HIIT

    Alkulämmittely 5 min (esim. eläinliikkeitä)

    Valitse liikkeistä 4-10 oman maun mukaan, kuitenkin niin, että koko kroppa saisi osansa. Tosin kukaan tai mikään ei estä tekemästä koko treeniä yhdellä liikkeellä, vaikka juuri etuheilautuksella. Tee liikkeet putkeen periaatteella 20 sekuntia työtä – 10 sekuntia taukoa -> seuraava liike. 20 sekunnin rytistys aina TÄYSILLÄ. Kierroksia 2-8 riippuen liikkeiden määrästä. Kännyköihin saa näppäriä appeja toimittaman kellon virkaa, esimerkiksi Gymboss on hyvä.

    Muita tapoja: 30sek työtä-30sek lepoa, 45sek työtä-15sek lepoa, 10 toistoa/liike, esim. viisi liikettä putkeen, tauko.

    Yksi kierros voi näyttää esimerkiksi tältä:

    etuheilautus 20 s.

    10 s. tauko

    vuorikiipeilijä 20 s.

    10 s. tauko

    mittarimato 20 s.

    10 s. tauko

    kyykkyhyppy 20 s.

    10 s. tauko

    Kesto 2 min, toistetaan 4-8 kertaa.

     

    Kehonpainoliikkeitä:

    Jalat ilmassa yhteen –hyppy

    Burpee

    Hiihtohyppy

    Kyykky, -hyppy

    Askelkyykky, -kävely

    Lankku, -kyynärnousut

    Kylkilankku, -pumppaus

    Vatsarutistus

    Vuorikiipeilijä

    Istumaannousu

    Haitari

    Sammakko

    Mittarimato

    Supermies

    Hollow body rocks (kuppi)

    Punnerrus, variaatiot

    Lantion nosto

    Jalkojen nosto

    Spiderman

    Seinäistunta

    Aasipotkut

     

    Kahvakuulaliikkeitä:

    Etuheilautus, kahdella/yhdellä kädellä

    Pysäytetty kasi

    Tuulimylly

    Istumaannousu kuulan kanssa

    Ufo

    Rinnalleveto + työntö

    Tempaus

    Sumokyykky + hauiskääntö

     

    Siitäpä treenaamaan siis! TÄYSII!

     

    Vilma

    //

    Instagram @vimmalindqvist

    Facebook

Comments are closed.