• JOULUKUUN 2. – Proteiinipallot

    Muutin alkusyksystä asuntoon, jossa on sellainen nerokas uutuuskodinkone kuin uuni. Edellisessä himassani sellaista ei ollut, joten muuton myötä hypähdin suoraan kivikaudelta nykyaikaan. Muuton varmistuttua rupesin saman tien listaamaan kaikkia ruokia, joita aion tehdä, ja eipä olisi uskonut kuinka fiiliksissä voi olla siitä, että pääsee tekemään ihan perusruokia, kuten vaikkapa makaronilaatikkoa. Listalla oli myös pakastepizza, jota ei uunittomana tullut syötyä seitsemään vuoteen. Jotenkin vaan mielikuvissani se Oetkerin mozzarellapizza oli parempaa kuin mitä se sitten todellisuudessa oli.

    Uuni on innostanut siis kokkailemaan ja kokeilemaan erilaisia juttuja. Paljon liikkuvana ihmisenä ruoka on arkisin lähinnä polttoainetta, että kunhan nyt on syömäkelpoista ettei taju lähde, mutta viikonloppuisin ja vapaapäivinä ruoanlaittoon haluaa panostaa enemmän. Ani harvoin jaksan katsoa reseptejä otsikkoa enempää ja söhläämisiä, mutta myös yllärionnistumisia sattuu, jälkimmäisistä esimerkkinä nämä proteiinipallot, jotka onnistuivat niin hyvin, että kirjoitin ainesosat ja määrät ylös, mikä valitettavan usein kokeiluissani unohtuu.

    Kauppojen protskupatukat ovat näppäriä välipaloja, mutta valitettavan usein niihin on tungettu liikaa sokeria ja lopputuloksena on tavallinen karkkipatukka proteiinilla, energiapatukka. Kannattaa siis katsoa niiden pakkausselosteista läpi proteiinin laatu ja sen määrä sekä energiasisältö. Itse suosin heraa, mutta monilla se saattaa aiheuttaa vatsanväänteitä. Tällöin kannattaa kokeilla kasviproteiineja, esimerkiksi herne- ja riisiproteiineja. Jos hakusessa on nimenomaan proteiinipatukka, pitäisi sen määrän olla suurempi kuin hiilihydraattien. Patukoiden energiamäärä vaihtelee suuresti, joten jos tavoitteena on esimerkiksi painonpudotus tai -hallinta, niin kannattaa olla tarkkana energiamäärän kanssa, pikkuisessa patukassa voi olla lounaan verran energiaa.

    Kokeileva keittiö ei oo aina kauheen siisti

     

    Proteiinipallot

    4 rkl kookosjauhoja

    3 mittaa proteiinijauhetta (itse käytän Nutriworksin Iso Worx vanilja-mustikkaa tai suklaata)

    2 rkl kookoshiutaleita

    1 tl psylliumia

    n. 1 dl vettä

    Mauksi esim. chiliä, kanelia, kardemummaa, maapähkinävoita tai vaikkapa joulun kunniaksi piparkakkumaustetta.

    Itse laitoin vanilija-mustikka-jauheen kanssa kardemummaa (n. 2 tl) sekä Hamppufarmin sinista hamppurouhemixiä (n. 2 rkl). Mustikka ja kardemumma on maailman paras yhdistelmä! Suklaa-jauheen kanssa sekoitin chiliä (2 tl) ja hasselpähkinärouhetta (2 rkl).

    Vasemmalla suklaa, oikealla mustikka-vanilja.

    Sekoita ensin kuivat aineet keskenään kulhossa ja lisää sen jälkeen vettä pienissä erissä ja sekoita. Veden kanssa kannattaa olla tarkkana, taikina lossähtää helposti. Tavoitteena on semmoinen muovailuvahamainen koostumus. Olen kokeillut tehdä palloja myös mantelijauholla kookosjauhojen sijaan. Onnistuu, mutta vettä tarvitsee paljon vähemmän, taikina muuttui liejuksi ja sitä sitten paikkailin lisäämällä proteiinijauhetta ja psylliumia.

    Pyörittele sitten taikinasta palloja tai patukoita. Koristele kookoshiutaleilla ja laita jääkaappiin tai pakastimeen jähmettymään. Kauheen helppoa ja kauheen hyvää!

    Terveellistä ja hyvää! 🙂

     

    Koko päivä mennyt tänään sisätiloissa, joten nyt ulos ja rannoille kävelemään. Kivaa lauantai-iltaa!

    Vilma

    //

    Instagram @vimmalindqvist

    Facebook

     

     

     

     

     

Comments are closed.